"minjani" - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van ruud Wirken - WaarBenJij.nu "minjani" - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van ruud Wirken - WaarBenJij.nu

"minjani"

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg ruud

10 November 2006 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

“Minjani” (how are you?)

Lieve mensen, een “tonga” opening vond ik wel gepast voor dit stukje tekst. Waarin ik een poging ga wagen om mijn enorme cultuur shock gestalte te geven. Tonga wordt gesproken door de meeste zwarte afrikanen hier.
Oke mijn eerste werkdag begon om 6.00 ’s ochtens. Ik moest een BL draaien, dat staat voor een breakfast and Lunch shift. Ik ben altijd van mening geweest dat miin lichaam niet gemaakt is om vroeg uit bed te rollen. Maar hier gaat het me gelukkig erg goed af, hoewel ik om 5.00 uur ‘ochtens opstaan toch nog iets te vroeg vind, is het wel lekker koel (dat dan weer wel). En kun je dag vol energie beginnen. De eerste dagen ben ik als een ondekkingsreiziger door de keuken geraasd om alle in’s and outs tot me te nemen. Het geen tot heel wat grappige, verwondelijke en afgrijselijke ondekkingen heeft gelijd. Bijvoorbeeld heb ik geleerd dat je van een butternut (een soort pompoen) en snufje kaneel, heerlijke soep kan maken. En dat de kokies een fantaschtisch gevoel voor humor hebben en dat ze zich uitstekend om en met mij kunnen vermaken. Minder is dat ik al een avond giganties op mijn bek ben gegaan. Omdat ik vertouwde op patrick. Hij stond aan de grill, ik aan de pas (uitgeefluik) nog 1tje achter de kachel en 2 in the cold section. Op de planning stond een groep van 22 pax en 28 a la carte. Appeltje eitje normaal gezien. Want de groep zou gewoon een menu eten, keuzen uit twee voorgerechten, twee hoofdgerechten en een desserts.

Menu:
Potato leek soup 14x
Or
Pineapple chicken salad 8x

Chicken supreem 10x
Or
Salmot trout fillet 12x

Chocolate brownie with vanillaice and chocolate sauce 22x

Toen ik de soep aan het inscheppen was, had pakrick (36 jaar 3 kinderen) over ijverig als hij is het nodig gevonden om alvast 5 zalmforel filetjes in de oven te stoppen “kan maar gedaan zijn toch!” Neeeeeeeeeeen! zoals menig van jullie wel zullen weten is een zalmfolletje 1cm dik en is dus binnen ongeveer 4-6 min klaar. Tegen de tijd dat ik klaar was met soep inscheppen, waren er al 5 filets van de 12 gaar. En was hij bezig er nog 5 in te stoppen. Na rustig uitgelegt te hebben dat de mensen nog bezig waren met hun voorgerecht. Had ik met hem afgesproken dat hij van mij een seintje zou krijgen als hij de vis in de oven mocht stoppen. Ik gaf het seintje, en gaf nog wat tafels mee. Toen ik bijna klaar was met het opmaken van de borden voor de groep, kwam ik er achter dat mijn grote vriend er maar 5 zalmen in had gestopt in plaats van 12. Dus miste ik 7 zalm filetjes! Na alles recht te hebben gezet waren de gasten gelukkig en tevreden. Ik heb later begrepen van Roy dat patrick 3 maanden geleden uit de scullery (“spoelkeuken” overgens gebeurt dat hier gewoon nog met de hand!) was getrokken. Dus deze jongen kon ik niet al te veel kwalijk nemen. Maar dit verhaal schetst wel erg goed hoe het er aan toe gaat in mijn zuid afrikaans keukentje en wat de mentaliteid is van mijn staff. Ik moet meer dat regelmatig tot tien tellen en heel heel veel geduld hebben met iedereen. Maar moet eerlijk halve bekennen dat ik er steeds meer lol in begin te krijgen. Vooral omdat de noot zo hoog is.
Binnen kort gaan we er een nieuw schoonmaak plan tegen aan gooien. Want alles wordt nu met vodden en vaadwasmiddel gepoetst. We gaan ook in zee met een profecioneel schoonmaak bedrijf dat producten als floor cleaner, ontvetterr ezv gaan leveren met de daar bijhorende doekjes en sponsjes, Geheel kleur coded dus hufter proof zou je zeggen. Zo hoop ik ook onze vrienden de kakerlakken uit de keuken te verdrijven.
Zeep en ontsmettings creme dispensers worden opgehangen op strategiesche plaatsen. Zodat alle kokies schoon met de producten aan de slag kunnen.
Verder heb ik al een dag met een haardroger in de koelcel gestaan omdat de koelcel motor was bevroren en was vast gelopen. Dus moest ik hem met de hand ontdooien. Verder is de water hoofdlijding eergisteren geklapt. En stond ons kantoor blank. Het water liep via de data lijnen overal naar binnen. Dus hozen maar. De tuinmannen graven als gekken, “Chaos” Vandaag hebben ze de pijp gelukkig gevonden en morgen is alles weer in orde hoop ik. Zodat heel de loge weer normaal kan fuctioneren. Want de toiletten, keuken en wasseretten zaten natuurlijk geheel of gedeeltelijk zonder water.
Verder vermaak ik me prima hier! 11 van de 11 feest! En zondag ga ik ’s ochtens vroeg op bush walk in het kruger park. Zal de foto’s er zo snel mogelijk opzetten.

Lieve mensen, tot zover weer een verhaaltje van ruudje in zuid afrika! Hou me op de hoogte over alles wat er gebeurt in ons mooi Breda!

Kus rudy

  • 10 November 2006 - 12:00

    Marije:

    Hey ruudje zo te horen gaat alles goed met je! Heb je al meegedaan aan de karaoke show van O'Hagans?? Hier gaat alles goed! Maandag met dick, pris, peter, sap haico, remco edgar en lizzy naar wolter kroes in ahoy geweest, in het busje moesten pris en ik nog aan je denken. Was weer een erg leuke avond met heel veel bier!Vanavond ook weer een leuk feestje. Heb hier in de stad eigenlijk helemaal geen leuke feestjes aangekondigd gezien voor elfde van de elfde ben benieuwd! Dikke kus Marije en doe de groetjes aan jaques en elly daar in het mooie palaborwa

  • 10 November 2006 - 14:11

    Paul Van Nieuwland:

    Rudy spannend mailtje .
    over die gast en zijn zalmpjes Hmmm... pittig hooor . Bij ons bij brooklyn zijn we redelijk ver met nieuw keukenteam Kars komt waarschijnlijk fulltime in de keuken werken en rence en ik gaan maandag 27 nov op werkbezoek (geheel betaald door martijn):0) hehehe naar een 5 sterren hotel (zie je het al voor rence en paul in badjas sigaartje erbij potje poker en goeie fles drank daaar in het hotel .
    Maar in ieder geval we mailen en 11de v/d 11de gaat het hier ook los heb mijn pluto pak alweer uit de grote carnavals doos getrokken !!!!
    Cheers neem er een van mij daar en veel plezier op jullie feestje zaterdag

  • 10 November 2006 - 17:09

    Willy:

    Ruud, geweldig. Kan me helemaal voorstellen hoe dat gaat daar in die keuken. Stress en veel lachen ook. Het eten zal uiteindelijk vast perfecto zijn. Zou graag een keer bij je komen eten. We kijken echt naar die berichtjes van jou uit. De chaos in de keuken, kun jij met je wirken DNA vast wel aan. Wat een leuke foto, waar jij ( jong gastje) tussen de kokkies staat. Heel veel kussen en love yoe's van ons

  • 10 November 2006 - 17:26

    Monique Wirken:

    Hoi Ruud,
    Ik zit op mijn werk even te kijken. Geweldige foto's zeg. echt leuk.
    Marleen wil ook graag horen van je, dus als ik thuis ben zal ik je haar mailadres toesturen.
    groetjes en zet 'm op he.
    Monique

  • 10 November 2006 - 18:52

    Charlot:

    Hey Lieverd,
    Goed om te lezen dat je je prima vermaakt!! Super mooie foto's, ik ben jaloers dat jij al wel een olifant hebt gezien en ik in twee maanden tijd in Azie geen een. Nog een hele fijne tijd daar. Ben benieuwd naar de volgende verhalen!!
    liefs lot

  • 10 November 2006 - 19:17

    Stijn:

    Hi Ruud,
    Supertof allemaal man. Gave foto's. Lijkt me een rare gewaarwoording om te koken en werken in de buurt van zoveel wildlife. Het enig wildlife hier op Aruba zijn Hagedissen en losgeslagen Amerikanen. Haha. Nog geen werk dus ga waarschijnlijk toch maar aan de slag bij de paddock. Kijk ik vandaar wel verder.
    Ff over die foto met de kokkies. Zijn die andere nou allemaal zo klein of sta jij op een kratje?!? haha. Spreek je snel via de mail enz en laat maar weten als je nog een hulp in de bediening nodig hebt. Misschien komen Merlijn en ik wel over. Ayo Stijn

  • 12 November 2006 - 00:36

    Syreeta:

    hee ruudje,
    mooi verhaal gast je verveelt je in ieder geval niet daar. de foto's zijn ook om te smullen zeg, jeetje. nou hier gaat het goed hoor. het wordt steeds gezelliger bij het hart, het is reeds onze nieuwe baarmoeder. we missen je hier hoor. borrelen is toch niet het zelfde meer. o en toch ham...ham ja. kussies

  • 13 November 2006 - 16:46

    Sap:

    Hey Ruudje,
    wat ben je groot op die foto! Ik hoor al wel dat het helemaal goed komt daar. Hier weinig nieuws, laatste geslaagde feestje was bij Wolter Kroes. Zeer oke allemaal tot we aan de terugreis begonnen waar ik de nodige ademhalingsproblemen kreeg. Uitgebreid verslag volgt via de mail. Doei lieverd enjoy!! XX

  • 14 November 2006 - 10:50

    Rogier:

    heej gast!

    wat een verhalen echt! ben erg blij om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! heb je het de 11e van de 11e een beetje leuk gehad? hier heb ik er niet zo erg veel van gemerkt..
    hockey gaat ook goed, we staan nu 4e alleen het puntenverschil met de nr1 is 4 punten dus alles is nog mogelijk.
    verder is alles vrij rustig, de "oude garde" is weg bij brooklyn, heel erg jammer alleen het ging echt niet meer.
    gast, heel veel plezier daar nog en hou ons op de hoogte!!

    xje!

  • 14 November 2006 - 15:47

    Ine:

    Ha lieffie, werden we weer verbroken bah.......op dinsdagmampsiepamsbeldag
    Hoop dat je mijn sms je nog wel ontvangen hebt. maar wat een te gekke foto's en geweldige verslaggeving( er schuilt een schrijverstalent in je) dus als koken niet meer bevalt;-)) Lieve jongen tot heel gauw mails weer. Dikke kuskus van je mampsje

  • 15 November 2006 - 22:03

    Dick:

    he rudy,
    zet het bier alvast maar koud, en neem alvast maar 2 dagen vakantie op, want pris en dick komen 17 januari aan in zuid afrika, ik kom je keuken ff inspecteren en natuurlijk je heerlijke gerechten eten. zie je over 62 dagen. tot snel xje

  • 18 November 2006 - 09:48

    Jeannette:

    Hey Ruud,
    Jaja je wordt nu op de proefgesteld met drie meiden in huis, maar volgens mij kun je dat makkelijk aan. ;) Tot nu toe kom je er nog goed vanaf! haha Maar ik ben nog steeds op de dag aan het wachten dat we een rondje gaan rennen. haha Of durf je het niet aan ;)

    Dikke X Je huisgenootje

  • 21 November 2006 - 00:04

    Paardenlul:

    Ik vond het wel toepasselijk om mezelf zo te noemen, want niemand roept het meer tegenwoordig. GAST, doet me goed dat alles prima is in Afrika. Keep up the good work, spoedig volgt er een zeer uitgebreide mail van de gebeurtenissen van die Chinees in het mooie en koude Nederland.

    Kusjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Phalaborwa

ruud

Actief sinds 02 Nov. 2006
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 14890

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: